Ders İçi Çalışma Sayfa 88-89
Özgürlük Yolculuğu
Ömer, derslerden ve evdeki sorumluluklardan bıkmış bir gençtir. “Keşke kimse bana ne yapacağımı söylemese! Gerçekten özgür olurdum,” diye söylenir. Bir gece, yıldızlara bakarken aniden gökten bir ışık hüzmesi belirir. Işığın içinden bir rehber çıkar ve ona şöyle der:
“Eğer özgürlüğün ne olduğunu öğrenmek istiyorsan, benimle bir yolculuğa çıkmalısın.”
Ömer tereddüt etse de merakına yenik düşer ve rehbere katılır.
Rehber, Ömer'i farklı yerlere götürür:Şehir: Ömer burada tamamen başıboş bir hayat yaşayan insanlarla karşılaşır. Herkes kendi keyfine göre hareket eder, ama ortalık kaos içindedir. İnsanlar birbirine saygı göstermediği için mutsuzdur.
Rehber: “Özgürlük, başkalarına zarar vermeden yaşayabilmektir. Bunun için kurallara ihtiyaç vardır.”Köyde herkes birbirine yardım eder, ama insanlar fazla kurallara bağlıdır ve kendilerini geliştirmezler. Ömer, burada sıkıldığını fark eder.
Rehber: “Sorumluluk olmadan sadece kurallarla yaşamak, hayatı anlamlı kılmaz.” Ömer burada doğanın bir parçası olan hayvanları gözlemler. Her biri özgürce dolaşır ama doğanın kurallarına da uyum sağlar. Rehber ona şunları söyler:“Özgürlük, doğayla uyum içinde yaşamaktır. Ama bu uyum bir denge gerektirir.”Ömer, deniz kenarında kendi küçük bir kayığıyla dolaşır. Bu, ona büyük bir mutluluk verir, ancak dalgalar kayığını savurur ve yardım almadıkça karaya dönemeyeceğini fark eder. Rehber: “Yalnızca başkalarına bağlı olmadan karar verebilmek değil, aynı zamanda sorumluluğunu üstlenebilmek özgürlüktür.”Son olarak Rehber, Ömer’i bir aynanın önüne getirir ve şöyle der:“Gerçek özgürlük dışarıda değil, içindedir. Kendi hayatını seçebilme cesaretine sahip olduğunda, özgürlük seninle olur. Ama unutma, seçimlerinle gelen sorumlulukları da kabul etmelisin.”Bu sözler, Ömer’in kafasında bir ışık yakar.
Ömer eve döner ve hayatına yeni bir bakış açısıyla devam eder. Artık sorumluluklarını özgürlüğünü kısıtlayan şeyler olarak değil, onu daha anlamlı bir hayata yönlendiren adımlar olarak görür.
Ömer: “Özgürlük sadece istediğini yapmak değil; kim olduğunu seçebilmekmiş...”
Hikayenin Benzer ve Farklı Yönleri
Küçük Prens ile Çaylak ile Filozof 6 kitaplarının benzer ve farklı yönlerini aşağıda sıralayalım:
Benzer Yönler
1. Tema:
Her iki eser de özgürlük ve sorumluluk kavramlarını ele alır.
Karakterler, özgürlük ile sorumluluk arasındaki dengeyi anlamaya çalışır.
2. Felsefi Derinlik:
İki kitap da okuyucuyu düşünmeye teşvik eden felsefi mesajlar içerir.
Çaylak ve Filozof arasındaki diyaloglar, tıpkı Küçük Prens’in tilkiyle olan konuşmaları gibi, okuyucunun kendi hayatını sorgulamasına yol açar.
3. Karakterlerin Arayışı:
Çaylak özgürlüğü anlamaya çalışırken, Küçük Prens sevginin ve bağların anlamını keşfeder.
İki hikâyede de ana karakterler bir öğrenme sürecinden geçer.
4. Basit Dil, Derin Mesaj:
Her iki kitap da gençlere hitap eder, ancak her yaş grubundan insanın okuyup ders çıkarabileceği derin mesajlar barındırır.
Farklı Yönler
1. Konu ve Yapı:
Küçük Prens: Evrensel temaları masalsı bir anlatımla işler. Ana karakter, farklı gezegenlerde farklı kişilerle tanışır ve her biri hayata dair dersler verir.
Çaylak ile Filozof 6: Gerçekçi bir dünyada, iki karakter arasında geçen diyaloglarla ilerler. Daha doğrudan bir öğretici anlatıma sahiptir.
2. Karakterlerin Rolleri:
Küçük Prens: Masalsı ve sembolik bir karakterdir. Daha naif ve saf bir dünya görüşü sunar.
Çaylak ve Filozof: Çaylak genç ve sorgulayıcı, Filozof ise bilge bir rehberdir. Karakterler daha gerçekçidir.
3. Hedef Kitle:
Küçük Prens: Evrensel bir hikâye olup her yaşa hitap eder.
Çaylak ile Filozof: Daha çok genç okuyuculara yöneliktir. Özellikle gençlerin düşünce dünyasını geliştirmeyi hedefler.
4. Anlatım Tarzı:
Küçük Prens: Sembollerle zenginleşmiş, şiirsel ve masalsı bir anlatım sunar.
Çaylak ile Filozof: Daha doğrudan ve didaktik bir anlatıma sahiptir.
Yorumlar
Yorum Gönder